Zwarte Piet en hypocrisie

Capitulatie. Ik zeg er verdorie toch iets over. Slap maar het bleek groter dan mezelf. Kon ik tot vorige week volstaan met te verwijzen naar dit al in 2011 geschreven blogje (want toen vroeg men me ook al, tot vervelens toe, wat IK als ONIDH zijnde ervan vond), sinds gisteren kan ik de borrelende gevoelens niet in bedwang houden. Want natuurlijk vind ik er iets van, ik koos er alleen voor de discussie niet mijn discussie te laten zijn. En zoals ik in 2011 al zei: ik persoonlijk voel me niet gekwetst door Zwarte Piet. Maar dat betekent niet dat ik de redenen van de mensen die zich wel gekwetst voelen niet onderken en valide vind. Want het is wel degelijk gestoeld op racistische gegevens en dat die mannen zwart zien vanwege kruipen door de schoorsteen is gewoon erbij bedachte verbloemende crap om gewetens te sussen en lekker door te feesten zonder rekening te houden met gevoelens van anderen. Jij weet het, ik weet het, laten we elkaar vooral geen Mietje noemen.

Ik ben nog steeds van mening dat zolang honger en al het andere onrecht in de wereld niet is opgelost, we wel wat beters te doen hebben dan over elkaar heen buitelen om toch vooral ons gelijk te halen. Maar dat gelijk halen begint wel rare proporties aan te nemen. Aan beide kanten.

Er is veel dat me stoort aan de discussie, maar mijn allergrootste WTF is toch het feit dat weldenkende mensen een zogenaamd goedbedoelde (seriously, are you that naive?) Pietitie hebben omarmd om zich vervolgens gegijzeld te zien door uit de kast gekomen racistische nitwits (de ‘rot dan op naar je eigen land’ comments zijn er niet van de lucht). En de PVV (ok, dat is dubbelop want ik had al racistische nitwits gezegd).

Diezelfde weldenkende ondertekenaars delen nu driftig dit artikel en dit filmpje, ach en wee roepend. Want dit was toch niet de bedoeling en hier wensen ze zich niet mee te associëren. En de Pietitie-initiatiefnemers zien zich nu genoodzaakt volop in damage control modus te schieten en met een ware distantieer offensief te starten.

Ik noemde het gisteren bij het verbreken van mijn zelfopgelegde zwijgen hypocriet gedrag.  Vandaag schud ik meewarig het hoofd en hou het, vrij naar onze Max, op ‘een beetje dom’.

(Nu ga ik verder zwijgen. Ik deel nog wel deze Zwarte Piet drogreden poster met je. Wellicht heb je er iets aan als je dan toch verder moet discussiëren). 

Geef een reactie

