#thingsthatmakeyougohmmm … on the island

Als ik niet heerlijk in de tuin van LaMama zit te genieten van mijn rust en fijn samenzijn met de familie, of lui op het strand een boek zit te lezen, verbaas ik me op het eiland over kwesties.

Mijn moeder noemt het mijn gemakambieerde (verHollandse) kijk op de dingen, ik noem ze #thingsthatmakeyougohmmm

De oogst van deze vakantie:

  • Push-up onderbroeken.

Euhm, wat? Ja, op Curaçao! Waar de gemiddelde vrouw echt genoeg bil heeft om te delen. Ik weet, ik ben zo’n vrouw. Ok, er zal heus 1 vrouw zijn op het eiland die wellicht wat hulp kan gebruiken bij het verbollen van d’r bibs, maar ik kom die dingen toch heus in heel veel meer boetiekjes tegen dan die ene bil-loze vrouw in d’r leven kan opkopen.

Push-up onderbroeken. Met dierenprint. Tis dat ik al bil genoeg heb, anders had ik ze gekocht vanwege de printjes. Je weet toch...

Push-up onderbroeken. Met dierenprint. Tis dat ik al bil genoeg heb, anders had ik ze gekocht vanwege de printjes. Je weet toch…

Euhm, wat? Ja, goed gelezen. Iemand bij het Belasting Accountants Bureau (BAB) heeft bedacht dat roadshows and gameshows de beste manieren zijn om de Curaçaoënaars te informeren dat het hun plicht is bij te dragen aan de schatkist. En dat ze dit kunnen doen door zich als een soort van spionnen van vadertje staat te gedragen: vraag altijd en overal (en zeker bij de kleine toko’s en mini-marktjes) om een kwitantie. Want wat blijkt: kleine ondernemers houden er 2 boekhoudens er op na en geven niet alles op wat ze verkopen en dus betalen ze daar geen OB over. Wat de schatkist niet ten goede komt as you can imagine. Maar gewoon van de mensen verlangen dat ze om zo’n kwitantie vragen zonder dat er iets voor ze er tegen over staat is natuurlijk te…tja, gewoon. Dus worden er road- en gameshows georganiseerd. Straatconcerten met dure artiesten zoals de Venezolaanse salsero, Oscar de Leon. En daar worden dan informatiefilmpjes voor getoond. En spoort diezelfde Oscar je aan: kassabonnetje vragen! Seriously?

Ik denk dan hmmm. Het scheelde niet veel en ik had er gestaan. Bij dat concert. Want bij Oscar de heupen schudden, dat wil je. Totdat ik hoorde dat heel Curaçao en hun moeder bij dat concert is. Want je moest enkel met je bij de kassa gevraagde kwitantie zwaaien en je kon naar binnen. Ja, dank je de koekoek, dat werd me een beetje te druk. Ik ben op het eiland wel voor mijn rust.

Mijn moeder gaat even aan een rad draaien. Winst: boodschappen doen bij de supermarkt!

Mijn moeder gaat even aan een rad draaien. Winst: boodschappen doen bij de supermarkt!

Dus ik ging niet. Vertelt mijn moeder later: ze mag naar een gameshow komen. Om aan een rad te komen draaien. Euhm hoezo dan? Blijkt dat Ma ook trouw om de kassabonnetjes vraagt. Haar naam ergens invult en ze in een tonnetje stopt. Maakt ze kans op duizend gulden of gratis boodschappen bij de supermarkt. Ja, wie ben ik om mijn moeder dingen te misgunnen. Dus ik zit naar dat programma te kijken want smoeder is natuurlijk niet vaak op de televee en vraag me af: hebben die road- en gameshows eigenlijk wel zin? Levert het überhaupt wat op? En wat kost die parade aan artiesten wel niet?
Blijkt dat ik het me niet alleen afvroeg, kritiek iss niet van de lucht. Ingezonden rubrieken van kranten zitten er vol van. BAB houdt echter vol. Het blijkt dat sinds de campagne is gelanceerd er 60% meer opbrengsten voor de staatskas zijn opgehaald dankzij de vele informatieboodschappen en de controles die zijn uitgevoerd bij de vele toko’s en minimarkten op het eiland.

Update  15 december 2012: Einde van de vakantie en terug in Nederland. Nu ik bovenstaande zo teruglees realiseer ik me dat ik wel erg hypocrieterig en met teveel dedain reageerde op dit hele concept. Als communicatie deskundige werkende bij een non-profit organisatie die veel aan bewustwordingscampagnes doet had ik de briljantheid van deze roadshows meteen moeten snappen. Ik doe daarom achteraf alsnog mijn hoed voor de BAB af. 

Geef een reactie

