‘Er is niks mis met Nickelback’

Nee, is niet mijn uitspraak. Dat het volkomen duidelijk is. Dit was een comment op Facebook naar aanleiding van het posten van deze link: ‘herken potentiële te ontvrienden vrienden‘. Mijn reactie: ‘Jawel, *insert naam reageerder*. Er is veel mis met Nickelback. Maar dat is uiteraard een kwestie van verschil in smaak.’ Fijne dooddoener: over smaak kan je twisten. Of niet. Ik koos voor niet (ook omdat ik geen idee had of reageerder nou aan het sarcmarken was of in bittere ernst bewuste comment had geplaatst en het verder natuurlijk een totaal niks toevoegende discussie zou zijn geweest).

Had alleen niet op gerekend dat ik diezelfde dag, alsnog een serieus bedoelde in real live discussie over mijn Nickelback jeuk moest voeren. Met heel iemand anders dan de poster van het ‘er is niks mis met Nickelback’ comment overigens. De hamvraag: wie ik wel niet was om andermans muzieksmaak zo te diskwalificeren?

Euh, hallo, wat? Maak je je wellicht niet ietsiepietsie te druk over zo’n lololol onderwerp? Het gaat hier om een meninkje over een waardeloos flutbandje. Was mijn reactie. Ja, kon wel zijn, maar ik moest me realiseren dat niet iedereen zo snobistisch bezig was met muziek en dat laagcultuur heus wel bestaansrecht had. En weg was ze. Zonder mijn weerwoord. Irritant!

Want ik realiseer het me allemaal terdege. Maar je hoeft heel niet snobistisch te zijn om Nickelback een ‘geforceerd stoerdoenerig bandje met net echt ruige rockhits, speciaal voor de Sky Radio luisteraars gefabriceerd’ te vinden. Het is gewoon een feit.

Neemt niet weg dat ik in 2001 ook gewoon heb meegebruld met How You Remind Me (opgenomen in mijn guilty pleasure lijst) tijdens het verven van mijn net betrokken nieuw stulpje in Amsterdam. Gewoon omdat het een lekker liedje was. En zoals Ramon het zegt op Lords of Metal: ‘elke kutband  heeft recht op een goed nummer.’

(En nu ben ik bang dat deze laatste confessie mij op vele blocks komt te staan. Oh well…) 

Geef een reactie

